Hlavní nabídka
British Nationals 1/24
Thornton Little Theatre, Thornton-
25.-
Proč jsem byl v Anglii a jak to vše probíhalo.
(Publikováno s laskavým svolením autora)
Myšlenka vyrazit na závody do Anglie je už starší. Poprvé jsem o tom doslova snil v době, kdy jsem se začal pravidelně účastnit Mistrovství Světa Scale, tedy rok 2000. Loni jsem se podíval do Anglie s českou výpravou, když jsme jeli trénovat na "warmp-
Uskutečnili jsme tedy výměnný pobyt. James s námi letos v květnu závodil na GP ve Strakonicích a já koncem července vyrazil na British Nats, jednorázové mistrovství Anglie, které je součástí seriálu British Open Championship. Mistrovství se konalo nedaleko Blackpoolu na severozápadě Anglie ve městě Thornton-
Čtvrtek 23.7.
Ráno mě na letiště odvezla máma, protože šéf týmu měl jisté povinnosti. Seděl jsem nervózní v restauraci, kde jsem se uklidňoval sendvičem a sodovkou přičemž jsem ujišťoval sám sebe, že vše bude ok. 10:25 odlet z pražské Ruzyně. Ke kontrole palubního zavazadla jsem přicházel již značně nervózní s rezignovaným pohledem na obsluhu detektorů kovu. Věděl jsem, že za krátkou chvíli poletím hodně vysoko v letadle, ze kterého se nedá jen tak lehce vystoupit. Následovalo rutinní otevírání a vysvětlování obsahu podezřelého černého kufru ze dřeva. Chvíli na to jsem nastoupil do letadla a uvelebil se na sedadle blíž uličce těsně za křídly Boeingu 747 společnosti Wizz Air. V rámci možností jsem si užil start a pak jsem se snažil co nejdříve usnout a nevědět o sobě. To se mi také povedlo. Během letu jsme se dostali do oblasti mírných turbulencí což mě probudilo ze slabého a nervózního spánku. Chvíli na to přestaly letušky s prodejem jídla a pití, když jsme se dostali do oblasti opravdu silných turbulencí, ve které jsme zůstali až do přistání na letišti London-
Po pasové kontrole mě Anglie přivítala nádherným počasím. Azurové nebe, teplota 26 °C, příjemný chladivý vánek a pohled na minisukni procházející letušky mě vrátily do pohody. Rychlý telefonát Jamesovi, že už jsem v Lutonu a přesun pár desítek metrů k místu setkání. Ani ne po pěti minutách na mě mává čísi ruka z bezkonkurenčně nejhlučnějšího vozu s bezkonkurenčně nejnižší světlostí pod oběma nápravami široko daleko. James mě přijel vyzvednout ve svém Subaru Impreza. Proběhlo rychlé, ale srdečné přivítání a nástup nebo spíš zaplutí do závodního sedadla na straně řidiče bez volantu, aby James nemusel platit poplatek za parkování a vydali jsme se na cestu. Nicméně cesta byla krátká protože během deseti minut jsem už stál s ovladačem v ruce v Jamesově domácím klubu a jezdil s falcon plechovkou pro děti. Takové přivítání jsem prostě nečekal. Po cestě k Jamesovi domů mi při nájezdu na motorovou komunikaci první třídy předvedl, jak Impreza zrychluje. Ručička tachometru se zastavila na 160 mph a rychle klesala, když jsme dobržďovali předjížděcí manévr pomalejšího účastníka provozu (měl na hlavě klobouk). Po sjezdu mi pak James ukázal, jak Impreza sedí v rychle po sobě jdoucích zatáčkách. Bylo to parádní svezení.
Doma jsme se přivítali s paní domácí Ivone a konverzovali na různá témata. V naprosté většině šlo o témata ze světa slot racingu. A jak jsem si tak seděl u Jamese v obýváku se sendvičem v ruce a koukal do zahrady, připadal jsem si jakoby v jiném světě. Odpoledne jsme jezdili s benzínovými RC bugynami na zahradě kolem obří trampolíny. K večeři nám Ivone připravila ovčí maso na špejli s vařenými bramborami, vejci a oblohou, což byla zajímavá změna oproti jídelníčku na který jsem zvyklí z domova. Po večeři měl pro mě James další překvapení. Jen jsem si stačil přeskládat věci z cestovního kufru do modelářského, vydali jsme se do 37 mil vzdáleného města Wellingborough závodit s hard-
Pátek 24.7.
Ráno na mě čekala pravá anglická snídaně, full-
Angličané jezdí slušně, dodržují větší rozestupy mezi auty a omezenou rychlost. Při cestování po dálnicích jsem se cítil daleko bezpečněji než u nás. Po příjezdu do Thorntonu bylo třeba se nejdříve ubytovat. Měli jsme rezervaci v hotelu blízko pláže. Na pláž jsem se ale za celý víkend nepodíval. Interiér North Euston Hotelu, byl zařízený striktně v staroanglickosnobském stylu, což místy působilo až groteskně. Nechali jsme si věci na pokoji a konečne vyrazili na dráhu. Volný trénink probíhal od pěti do deseti hodin večer. Na parkoviště u zadního vchodu divadla jsme přijeli v sedm hodin s tříhodinovým spožděním. Jen jsme vystoupili z auta ven, už bylo slyšet pískání motorů na dráze. To nám po dlouhé cestě spravilo náladu. U vstupních dvěří stáli Andy Brown (AB Slotsport) a Graeme Stephenson, který mě přivítal plechovkou piva. V tu chvíli jsem trochu pozapomněl na autíčka a zůstal venku s ostatními na kus řeči. Po vypití dárku jsem se omluvil a vydal se najít Jamese uvnitř divadla. Trénink byl v plném proudu a spousta lidí byla překvapená, kdože to přijel na závody. Po dalších vítáních a hovorech se mi podařilo propracovat až do provizorního depa ve vstupní hale. James zabral poslední volná místa na recepčním stole. Rozbalil jsem si modelářství a začal se připravovat na tréning s plechovkou. Bylo potřeba přiletovat vodiče k motoru, nabrousit kola nasadit karosérii a zapojit banánky ovladače do anglické redukce. V Anglii se nazatěžují se zapojováním tří banánků do dráhy, prostě tam strčí zásuvkovou zástrčku a jedou. Chvála tomu, kdo tak jednoduchý způsob vymyslel!
Už jsem se chystal jít na dráhu, když se mi James začal smát, jestli prý pojedu závod parníků. Narážel tím na výšku zastřižení předku mojí karosérie Red Fox Mercedes DTM z druhé ruky. Ukázal mi svoji, zastřiženou o půl centimetru níže. Pochopil jsem a jelikož do konce tréninku zbývaly už jen dvě hodiny, rozhodl jsem se kastli po předchozím majiteli, který ji připravoval podle ISRA pravidel, zastřihnout hned, abych se tím nemusel zabývat později. Po rychlém předělání kastle na anglický způsob, "na žiletku", jsem se konečně dostal na dráhu. Mezitím začal řízený trénink po pěti minutách. Za pultem rozhodčího zrovna seděl Kev Gray a svolával jezdce z předchozí jízdy k nasazování. Stačilo pár ujetých kol, abych si vybavil rytmus dráhy. Nezapomněl jsem! Jezdil jsem dokola a zajížděl kolečka. Bylo pro mě trochu překvapením, jak lehké je ohnout držák vodítka dvoudílného podvozku JK Cheetah 11. V dalších jízdách přišlo na řadu pilování ideálního brždění a trefování zatáček na čtyřech krajních drážkách. Prostředky jsem nechal až na konec tréninku. Čas k trénování utekl rychle, najednou bylo deset večer a rozhodčí vypnul dráhu. Všichni se začali balit a odcházet. Ptám se, "co se děje? Chci ještě pár hodin modelařit". Ze všech stran na mě směřovaly úsměvy, a že se jde někam za zábavou, že prý je to víc kulturní. Neprotestoval jsem ani chvíli. Moc dobře si nedokážu představit, aby se u nás dráha zavřela v deset večer a šlo se na pivko. Za pět minut jsme už vyráželi do nedaleké Non-
Sobota 25.7.
Ráno jsme vstávali v půl sedmé a mě se vůbec nechtělo z postele ven. Raději bych ležel minimálně další dvě hodinky v posteli, ale už v sedm se podávala full-
Po přejímce nás přivítal na místě konání hlavní pořadatel Steve Sargent krátkým proslovem. Spolu s rozhodčími ještě upřesnili pravidla pro vypínání dráhy a pravidla servisování. Dráha se vypínala jen, když někdo vypadl na zem nebo při kolizi více jak tří aut nebo při absenci nasazovače. Během minuty bylo povoleno servisovat jakkoli a čímkoli, ale při přerušení během jízdy byla jakákoli práce na autě zakázána. Hned po té se odstartovala kvalifikace, do které nastoupilo 38 jezdců. Kvalifikaci vyhrál James s časem 5,827 s. před Rossem Groganem (5,881) a Graemem Stephensonem (5,894). Já jsem se kvalifikoval jako šestý (6,010) a Brian Saunders skončil až na dvanáctém místě (6,252). S výsledkem kvalifikace jsem byl spokojený, protože jsem splnil cíl, dostat se do první skupiny s nejrychlejšími jezdci a věděl jsem že mám jedno z nejstabilnějších aut ve startovním poli. Takže vyhlídky do závodu byly docela dobré. Z kvalifikace vzešlo pět skupin, takže během ostatních jízd jsem si mohl poskládat modely na trénink dalších kategorií. Než jsme šli na start A skupiny, James žertoval o výsledku. Říkal že jako úřadující mistři světa musíme přeci dojet na prvním a druhém místě. Já jsem měl za cíl dojet na bedně bez velké ztráty na Jamese a Briana, kteří byli mými největšími soupeři a spokojil bych se i se čtvrtým místem.
Odstartoval se závod a všichni nasadili rychlé tempo už od prvních metrů. Při sprintu také nebylo zapotřebí na něco čekat ani šetřit motory, což mi tak úplně nedošlo, jsem zvyklý hodně čokovat. Navíc jsem motoricky úplně nestíhal 3 jezdce přede mnou a z toho plynul jeden z mých dvou problémů. Protože dráha měla stejné zdroje a rozvody jako na MS 2008, motory nejely tak rychle a podvědomě jsem hodně mačkal ovladač, aby autíčko jelo rychleji. Druhou drážku jsem dojížděl téměř bez citu v prstech. V pauze jsem si ruku protřepal a prokrvil. V dalších drážkách jsem se musel hlídat. Změnil jsem styl páčkování a odčokoval na nulu. Jinak bych nedojel. Druhým problémem pro mě byla absence spy-
Přeletoval jsem si pastorek z plechovky do dvanáctkového sporta a při tréninku s potěšením zjistil, že připravený motor do této kategorie se lépe vyrovnává s nedostatkem šťávy na dráze. Vybíral jsem ze dvou typů kol s podobnými vlastnostmi. Dráha všeobecně perfektně seděla, tak jsem vybral kola, která se ze syrového stavu rychleji zahřála a ihned fungovala. Karoserii jsem použil stejnou, jako na loňském British Nats BPA LOLA GB, která se používá například v závodech Eurocupu. Sobotní den na dráze jsme ukončili kvalifikací Open Group 12, do které jsme nastupovali podle výsledků kvalifikace předchozí kategorie. Kvalifikaci vyhrál Ross s časem 4,947 s. Druhý byl Brian (5.077) a třetí Lee Parsons (5.138). Já zajel páté. místo (5.197) a James krásné sedmnácté (5.477). Jamesovi autíčko motorově vůbec nejelo. V osm hodin večer byla kvalifikace odjetá a šlo se opět za zábavou, protože je to "více kulturní než modelařit do jedné do rána". Napřed jsme si zajeli do města pro večeři. Výběr druhu jídla byl na mě a já zvolil fish&chips. Ryby zásadně nejím, ale toto Anglické tradiční jídlo mi moc chutná. Jídlo jsme opět snědli na hotelu. Sobotní večer v hotelovém baru, který praskal ve švech, probíhal v rytmu místních punkových kapel a z mé strany patřil ochutnávce různých druhů anglického piva. Neminulo mě ani nejčernější pivo, jaké jsem kdy viděl, Murphy's. Zábava s ochutnáváním pokračovala a protáhla se až do dvou hodin do rána. Ve tři hodiny nás probudil telefonát neznámého opilce, jinak byla noc klidná. Ani ráno jsme pak nezjistili kdo volal.
Neděle 26.7.
Vstávali jsme opět v půl sedmé, abychom byli včas na snídani a mě se chtělo ještě míň. Voda ve sprše tekla střídavě teplá a studená, rozhodně to bylo lepší než v sobotu. Na recepci jsem zaplatil účet z ochutnávky piv a když jsme chtěli jít snídat, potkali jsme se ve vstupní hale s dalšími modeláři, kteří nám oznámili, že v neděli se snídaně kupodivu všech podává až v osm hodin. Čekání jsem využil k lehkému spánku v křesle. Po full-
Trochu jsem Brianovi, který startoval z nejpomalejší fialové, ujel a pár drážek vedl závod. Poté se Brian přiblížil a na chvíli mě předjel. V dalších drážkách jsem zase předjel já jeho na rozdíl max 4-
James mě pochválil, že jsem porazil Briana a říkal, že během závodu mi držel palce spolu se všemi ostatními z "Darksidu". Moc se jim nelíbilo, když mě Brian v půlce závodu nachvíli předjel. To potěší. Chvíli jsem se ještě uklidňoval ciderem a pak jsem musel jít naladit Eurosporta. Už v tréninku byla na Jamesovi vidět nervozita. Potřeboval si spravit chuť po dvanáctkách, kde dojel až pátý, čtrnáct kol za mnou a Brianem. V tréninku byl rychlejší než já. Naopak Brianovi eurosport nejel nic moc. Mě se ke konci tréninku podařilo auto naladit hodně dobře a tak jsem byl před kvalifikací klidný. Technickou přejímku eurosportů dělal James. Já jsem prošel až napodruhé, když mě s úsměvem od přejímky "vyrazil", abych pak mohl přijít podruhé, již s předními kolečky na autě. Jinak jsem neměl žádný problém. Na start kvalifikace jsme nastupovali opět podle výsledků kvalifikace předchozí kategorie. Výrazně rychlejší čas předvedl už James v polovině kvalifikace, kdy zajel 4,499 s. Rychlý čas zajel také Paul Shepherd (4,524) a Brian doslova vypotil nejrychlejší kolo (4,652) a to musel držet ovladač skoro naplno ve všech zatáčkách, jak mu auto nejelo. Já jsem nastupoval do kvalifikace jako pátý před koncem. Ve druhém kole jsem zajel Jamesův čas a dál zrychloval, až jsem se umáčkl a o mantinel si poladil kartáčky. Můj nejrychlejší čas byl 4,326, kterým jsem kvalifikaci vyhrál. Pro srovnání, na MS 2008 jsem zajel 4.468 a Matti Fyhr vyhrál s časem 4,111. Jamesovi jsem nadělil skoro dvě desetiny vteřiny a do závodu nastupoval v pohodě. Start skupiny A byl popravděřečeno vtipný. Keva Graye vystřídal za pultem rozhodčích Andy Brown, který závod odstartoval bez úvodního odpočítávání tří vteřin. Takže dráha se zapnula, ještě když si všichni jezdci před startem povídali a svým autům nevěnovali tolik pozornosti. Já jsem si před startem ladil ovladač a přemýšlel přitom o taktice a případné výměně kol. Taktika byla jasná. Všem ujet hned na začátku a nikomu nedat šanci, protože jsem věděl, že mám nejrychlejší auto.
To se mi bohužel nepodařilo, utajený start jsem zaregistroval až jako poslední a odstartoval až když ostatní projížděli esíčka po hlavní rovince. Navíc jsem nedobrzdil a neprojel havárii pěti aut. Moje auto nasadili do drážky jako poslední. Ostatní zřejmě podrážděni letmým startem podlehli napětí a navzájem se srazili už v druhé zatáčce. Startoval jsem z pomalejší černé drážky a těm ze začátku nejrychlejším jsem úplně nestíhal. Můj plán se rozplynul rychleji než vzniknul a po první drážce jsem ztrácel několik kol. Na žluté jsem absolvoval stíhací jízdu Jamese a Briana, kteří závod vedli. Ve třetí jízdě na oranžové drážce jsem se dostal do vedení, které jsem udržel až do konce a vyhrál o pět kol s celkově 296,79 ujetými koly. James do poslední jízdy bojoval o druhé místo, které nakonec obhájil o tři kola (291,70) před Brianem (288,70). Čtvrtý dojel Paul Shepherd (280,43), pátý. Alan Lucas (271,15), šestý Ross Grogan (270,44), sedmý. Lee Parsons (267,40) a jako osmý skončil Pedro Mizarela (266,59). James si spravil chuť po dvanáctkách a bylo vidět, že je s druhým místem spokojený. Balili jsme věci, rozebírali závod a mezi sedmou a osmou večer začalo vyhlášení. Steve Sargent poděkoval všem za účast a vyhlásil výsledky. Ceny předával Chas Keeling, dlouholetý distributor slot racingového zboží v Anglii. Ceny byly připraveny pro prvních osm jezdců v každé kategorii. Ti obdrželi pohár a plaketku na kufr, a dále pro vítěze konkurzu karosérií, vítěze kvalifikace (TQ), a jezdce, kteří si svým výsledkem zajistili postup na vyšší stupeň výkonnosti.
V Anglii mají 4 stupně a sice: Clubman (klubovkář), Intermediate (středně pokročilý), Main (pokročilý) a Premier (prvotřídní). Jaké jsou podmínky pro zařazení a postup mezi jednotlivými úrovněmi přesně nevím. Pro letošní sezónu je ve spojeném Království 75 klubů se 166 registrovanými jezdci v 10 oblastech. Každá oblast má svého koordinátora, který je odpovědný za organizaci závodů v dané oblasti a komunikaci s BSCRA. BSCRA je řídící orgán slot-
Po závodech jsme byli unavení a měli jsme před sebou dlouhou cestu zpět domů. Během půl hodiny cestování nás přemohl hlad a tak jsme odbočili u první cedule "Services" z dálnice. Na jídlo jsme zašli do KFC, které se nacházelo v budově přemosťující dálnici. Ve frontě na kuřata jsme se potkali s Grahamem a Benem Woodwardovými, kteří byli stejně hladoví jako mi. Seděli jsme u jednoho stolu nad dálnicí, cpali se kuřaty a pod námi jezdily auta a kamióny. Řeč se točila samozřejmě všeobecně kolem autíček, zrovna odjetých závodů a kolem nadcházejícího MS ve Finsku. A jak jsem si tak seděl s Jamesem a Woodym v KFC s kuřetem v ruce a koukal na projíždějící auta a kamióny Eddie Stobarta, připadal jsem si opět jakoby v jiném světě. Naplňovala mě taková ta čistá radost a spokojenost. Rozloučili jsme se s Woodym a Benem a pokračovali jsme v cestě. Domů jsme přijeli o půlnoci a já jsem začal přebalovat modelářství do leteckého kufru. Jelikož jsem splňoval váhový limit jentaktak, nemohl jsem si vzít poháry s sebou. James většinu svých pohárů, a že jich je během sezóny hodně, věnuje jako výhry pro děti do klubu, a tak jsem mu všech pět přidal. S sebou jsem si vzal jenom štítky na památku, včetně toho nejcennějšího s nápisem Victor Ludorum.
Pondělí 27.7.
V osm ráno jsem vstal a na stole mě čekala poslední full-
Dobrý pocit z letu mi zkazilo až zahájení přistávacího manévru před Prahou. S letadlem zřejmě přistával pilot s čerstvým pilotním průkazem. Cestující vedle mě, Češka, propadala v lehkou paniku, z toho jak to s námi házelo a trhalo. Já jsem se tvářil zkušeně, nad věcí, a uklidňoval jsem jí slovy, že to není nic neobvyklého. Netušila, že mám větší strach než ona sama. Přistáli jsme v pořádku ve dvě hodiny odpoledne místního času a já jsem si jako při každém letu přísahal, že už nikdy do letadla nenasednu. V příletové hale na mě čekal táta, který měl samozřejmě velkou radost z výsledků, a odvezl mě domů. Ještě chvíli jsem podával hlášení o závodech, načež jsem únavou usnul a spal až do rána.
V pozadí mých výsledků je také spousta práce druhých. Díky za podporu! Nebudu jmenovat, oni vědí. Pokud bude příští rok Grand Prix v podobném termínu, tak si s námi přijede James opět zazávodit. Já bych se rád opět podíval do Anglie, pokud to půjde. Kdyby někdo chtěl vyrazit se mnou na pěkné závody, budu rád.
Tonda Vojtík (TKV)