Hlavní nabídka
Jak jsem stavěl kamion
1. Proč
Amatér vymyslel, že by bylo dobré, abychom navázali na minulost , kdy jsme byli jedním z pořadatelů závodu seriálu Morava Open a přemluvil mě, abych se přijel podívat na závod v Mariánském údolí, kde promotér seriálu Jarda Švanda se svými kolegy plánovali ročník 2020. Krátce jsme pohovořili , odhlasovali a Amatérův záměr se stal skutečností.
Během noční cesty domů mi došlo, do čeho jsem se to uvrtal. Pokud my budeme pořádat závod tohodle seriálu, pak je nutné, abychom i my jezdili na zbylé závody, to je obvyklé a je to slušné. Jenže já mám doma jen auto na G-
Nějakou dobu jsem nad tím přemýšlel a vyšlo mi z toho následující – formule mě jako auta nikdy nebraly, ani jako žák/junior jsem je nikdy neměl v oblibě a ani jako velká auta mě neberou, ale abych na závodech nekoukal z okna, když s nimi ostatní závodí, pořídím si ji, ale způsobem co možná nejméně zatěžujícím. Přeloženo do češtiny, objednal jsem si kompletní šasi u Frankieho, kastli dodal Radek a abych se s ní nadřel co možná nejméně, zvolil jsem zbarvení Caterham , tedy čistě zelená se sadou samolepek od Pavla Flaisiga. Motorů mám doma plno, data k motoru dodal Amatér, podobně jako ke kolům. Vyřešeno.
Pak ale přišel na řadu kamion. V Mariánském údolí jsem si prohlédl, s čím kdo jede a jak to má postavené. Stav techniky mě moc neoslovil, jednotně je aplikován podvozek CS-
-
Líbila se mi totiž formulace libovolně upravený. Ono jde o to, že poslední asi tři roky vyrábím podvozky pro makety a ty jsou svými požadavky blízké tomu kamionu – vysoké těžiště, velký průměr kol, větší světlost atd. , tedy jsem si řekl , že ty zkušenosti, které jsem u maketových podvozků nasbíral, převedu do šasí kamionu a to byla výzva. Původní záměr byl ten, že si ten podvozek koupím a upravím, ale k mému překvapení jsem se dozvěděl, že ho nikdo neprodává. Dostal jsem rady typu : „ on snad Jirka říkal, že něco má „ nebo „ to musíš obvolat lidi, jestli to někdo nemá v šuplíku „. Když uvážíme, že se jedná o seriál, který je mistrovstvím republiky, je to poněkud zarážející, ale jsme v Čechách, tedy přesněji na Moravě, že.
2. Jak
O to větší výzva to byla. Variantu nákupu jsem vypustil a rozhodl se šasi kompletně nově vyrobit. Doktorovi jsem sebral jeho kamion, slíbil, že ho nerozletuji, k tomu Jirka Nováček dodal nějaké výkresy a začal jsem drtit Autocad. Šasi je v principu jednoduché , tedy základní tvary moc práce nedaly, ale vedlejším produktem mého úsilí bylo několik zjištění. Tak zaprvé, myslel jsem si, že to šasi primárně vzniklo u Michala Radkoviče, ale byl jsem vyveden z omylu, podle informace od Zdeňka Beneše je autorem Luděk Piskač z Plzně, odkud se až následně dostalo k Michalovi a ten zařídil výrobu stavebnice, kterou pak prodával např. Petr Ilgner ( od něho jsem to šasi v letech 1995-
Za třetí, poučil jsem se ohledně řezání barevných kovů laserem. Řežu ve dvou firmách, v té první jsem pro ně člověk z ulice, v té druhé jsou vztahy více přátelské, jednak majitel té firmy dělal autíčka před mnoha lety na vojně, dokonce mi přinesl ukázat archivní kufr s funkčními maketami z té doby a mluvil o tom, že si na útvaru dokonce postavili autodráhu ( ! ). Technici v této firmě jsou navíc tak trochu povahou vývojáři a tedy mají pochopení pro technologické výstřelky, jakými je řezání z tenké pérové oceli a k tomu velmi malých dílů.
Rozhodl jsem se nechat vyřezat bočnice z fosforbronzového plechu. Když jsem s tím přišel do té první firmy, bez skrupulí mě rovnou vyhodili. V té druhé firmě se hluboce zamysleli a vyrazili s myšlenkou, zda ten fosfor v tom plechu nezpůsobí požár stroje při řezání, ale pak si zjistili, že fosforu je v tom plechu jen stopové množství a řekli, že to risknou. Ale současně mě upozornili, že povrch plechu nesmí být lesklý, to že stroj nemá rád a mate ho to. Je to překvapivé, ale i při řezání v oceli se mi několikrát stalo, že jsem jako výstup dostal podvozky, kde máte dojem, že ten laser zabloudil a vede řez úplně jinudy, než je na výkrese nebo něco, co na výkrese je, jen označí a nevyřízne nebo to zapomene zcela. Technici této firmy mi k tomu řekli, že problém je ve způsobu kreslení výchozího výkresu a poučili mě, jak to namalovat, a také záleží na tom, jakou prioritu jednotlivých řezů technik stroji nastaví. Ale zpátky k té fosforbronzi. Navrhl jsem, že ho přebrousím smirkovým papírem, ale z diskuze vyplynulo, že by ty rýhy po smirku mohly odklánět paprsek a nemuselo by to dopadnout dobře. Další možností byla nějaká chemická úprava, ale to mi moc nevonělo. Ve finále jsem plech donesl do sklenářství a tam mi ho velmi jemným pískem za pár desetikorun povrchově opracovali ke všeobecné spokojenosti. Je zajímavé, že na nerezi problém s lesklým povrchem údajně neexistuje.
3. Co to je libovolně upravený
Jak jsem napsal výše, vyrábím podvozky na makety a s tím je spojeno také to , že se potýkáte s výkladem pravidel jednotlivých seriálů. Pravidla jsou obvykle nějak formulována, ale existuje k nim řada výkladů a dodatků typu „ my jsme si to tak s klukama řekli „. O tom ale jako příchozí nemáte ani páru a tak nutně dochází k neshodám. Bohatě jsem si to užil v seriálu maket u Tomáše Ťoka, také u Mickey Mouseho a jeho seriálu Š130RS a naposled u seriálu malých maket, který pořádají na Praze 7. Zde se problém točil ohledně výkladu pojmu planšeta. Řekli byste, že se jedná o tvrdý ocelový pružný plech, ale nakonec z toho vyjde, že planšeta je vlastně taky fosforbronzový plech, vždyť je taky tvrdý a pružný.
Podobně to je i zde, u kamionů. Jak jsem napsal dříve, pustil jsem se zvesela do kreslení podvozku s tím, že jsem dodržel základní tvary šasí a k nim a do nich jsem kresli to, co jsem potřeboval. Příklad – originál šasí má držák vodítka jako samostatný díl, protože při světlosti cca 0,6 mm vepředu to jinak nejde. Kamion má ale vepředu světlost 3 mm a je to tedy zbytečné, takže jsem základní rám a držák vodítka nakreslil jako jeden díl , opatřený vložkou identického tvaru z fosforbronzu, osazené zespodu pro dorovnání výšky vodítka.
Takže jsem kreslil, až dokreslil a pak jsem úpravy předložil Martinu Nečkovi, který má, jak jsem si všiml, funkci strážce pravidel seriálu. A podle očekávání následovala série NE, NE, NE.
Abych to zkrátil – základní prvky šasi jsou NEDOTKNUTELNÉ , tedy ocelový rám, držák vodítka, bočnice a zadní držáky ložisek. Ony v pravidlech uvedené libovolné úpravy se týkají všeho ostatního , ale na tenhle základ šáhnout nejde.
Takže jsem sedl k počítači , hluboce se zamyslel, dílo jsem překreslil, dal vyřezat a přebrousit na magnetce. Výsledek stojí za to, je radost se na to dívat ( inu, musím se pochválit, jinej to za mě neudělá, že ).