Hlavní nabídka
Jak na kategorii PR24
V rámci úvah o dalším možném příspěvku do naší rubriky "Jak na to" jsem si uvědomil, že už víme jak nasazovat, jak obecně připravit model, jak udělat modelářský kufr, ale pro nově příchozí modeláře bude zjevně důležitá otázka, kde, jak a hlavně za kolik pořídit model kategorie vhodné pro začátek.
Obecně se za takovou kategorii po mnoho let až desetiletí považuje Production class v měřítku 1:24 (PR24). Model je vhodný i pro děti od cca 8 let, ale začít s auty na autodráze mohou i senioři s dostatkem trpělivosti a volného času. Co do finanční stránky, myslím, že se jedná o jednu z nejlevnějších modelářských disciplín.
Aby měli případní zájemci do začátku základní informace, pokusím se shrnout to, co potřebuje nově příchozí kromě ovladače a chuti do závodění proto, aby se mohl v některém ze závodů kategorie PR24 postavit na start. Základními komponenty jsou podvozek, motor, kola a karoserie.
Podvozky se donedávna používaly "závlačky" typu Champion TurboFlex, které vydrží dost, ale jsou dnes postupně vytlačovány podvozky typu JK Cheetah. Těch existuje více typů, nicméně nejuniverzálnější je asi JK Cheetah X25 o tloušťce 0.9 mm. Vydrží docela dost, funguje obstojně a bývá povolen pro většinu závodů. Jinými alternativami podobného typu jsou JK Cheetah 11 či JK Cheetah 21 nebo JK Cheetah X 24. Cenově všechny vycházejí podobně, cena většinou nepřesáhne 490 Kč. Levnější podvozek v měřítku 1:24 pravděpodobně neseženete.
Motor je pro každý model jeho srdcem, nicméně jen jeho parametry zjevně nepostačí ke konečnému úspěchu. Pro kategorii PR24 to platí dvojnásob, neboť tyto modely vzhledem k absenci přítlaku, lehkému a konstrukčně (z finančních důvodů) omezenému podvozku nepotřebují rychlý, ale spíš "hodný" motor, se kterým se auto příjemně a plynule řídí. Motor lze dodat jako hotový celek či po částech. Výrobci komponentů dodávají i motory složené. Navíc na každých závodech či ve většině automodelářských klubů jistě nejdete někoho, kdo vám z dílů motor rád sestaví. Výrobci dílů i dodavatelé celých motorů jsou Proslot, Cahoza, Koford, Camen či RedFox. Nejlevněji vychází asi Proslot ve třídě 16D za cca 350,-
Kola dnes oddělují vítěze od poražených. Přední kolečka jsou kosmetickou záležitostí za 15,-
Kvalitní karoserie dodává zejména Radek Pavlíček z BPA Slot Racing. Polomakety jsou ve výborné kvalitě za rozumnou cenu kolem 110,-
A nakonec drobnosti:
vodítko 25,-
kartáčky 15,-
plíšky vodítka 10,-
matička vodítka 30,-
kabely 25,-
pastorek 150,-
převod 50,-
zadní osa 50,-
4x špendlíky -
zadní ložiska 35,-
Zapomněl jsem na něco? Snad nikoliv. Když vše sečteme dojdeme při variantě s motorem 16D na cca 1600,-
Myslím, že mnohdy je škoda, že podobné informace o tom, "co je třeba, co to stojí a kde to sehnat" nejsou více rozšířené. Možná právě absence více dostupných praktických informací nedává nově příchozím dostatek možností zvolit si tu správnou kategorii pro začátek.
Prodejce zde záměrně neuvádím, při využití internetu to nebude pro každého problém dohledat. Druhou variantou je navštívit jakýkoliv automodelářský klub a zjistit vše potřebné. Kde se kluby nacházejí lze zjistit na www.svazmodelaru.cz
A když máte model dle definice shora složený, můžete s ním vyrazit na mnoho závodů. Jak model sestavit a naladit se dozvíte v naší příručce Jak na stavbu modelu. Co se týká samotných závodů, na výběr máte mezi seriály Gallardo Cup, Grand Prix, Honda, Severočeský pohár cestovních vozů, Pražský pohár, Podbaba Masters či vytrvalostní pardubický BPA Cup. A kariéra úspěšného závodníka se může rozjet naplno.
Více o dráhových modelech naleznete na www.scrc-
Za SCRC Pardubice připravil: Doctor